-t

Παρασκευή, 13 Φεβρουαρίου 2015

Σαρωτικές αλλαγές στο «χάρτη» της εκπαίδευσης

Σαρωτικές αλλαγές στο «χάρτη» της εκπαίδευσης



Σαρωτικές αλλαγές από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, από το βήμα της Βουλής, εγκαινιάζοντας ταυτόχρονα το διάλογο με όλους τους εμπλεκομένους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ο επανασχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων και των βιβλίων, η άμεση κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, η επαναλειτουργία των 50 καταργημένων ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων και η καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης στα πανεπιστήμια εντάσσονται, μεταξύ άλλων, στο σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας.
Η οργάνωση δημόσιας, δωρεάν, δημοκρατικής, υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης είναι ο στόχος για τον οποίο εργάζεται η κυβέρνησή μας, όπως τόνισε ο κ. Κουράκης στην ομιλία του στη Βουλή. «Αποσκοπούμε στην άμβλυνση των μορφωτικών ανισοτήτων που έχουν τη ρίζα τους στις κοινωνικές-ταξικές ανισότητες, καθώς και στην απάλειψη των κάθε λογής διακρίσεων από το θεσμικό πλαίσιο αλλά και την καθημερινότητα της εκπαίδευσης», επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας. Προς την κατεύθυνση αυτήν, σχεδιάζονται τα εξής:
- Να ευθυγραμμιστεί το θεσμικό πλαίσιο με όσα ορίζονται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, συμπεριλαμβάνοντας τους μαθητές με αναπηρία στο σχολείο για όλους.
- Επαναφορά με αναβαθμισμένη μορφή της ενισχυτικής διδασκαλίας και της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης.
- Ανάπτυξη της διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης και των τάξεων υποδοχής.
- Εκπόνηση προγραμμάτων στήριξης του μαθητικού πληθυσμού και των αντίστοιχων σχολικών μονάδων που αφορούν ευάλωτες ομάδες νέων.
- Ενίσχυση της εκπαίδευσης των ελληνοπαίδων του εξωτερικού.
- Ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των μουσουλμανοπαίδων της Θράκης, ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα σχολικής εγκατάλειψης, να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβασή τους σε όλες τις βαθμίδες και τύπους της δημόσιας εκπαίδευσης και να διασφαλιστεί η επιστημονική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε αυτήν την πληθυσμιακή κατηγορία. Παράλληλα, θα μπει τέλος στην πολιτική καταργήσεων και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων, ενώ εξετάζεται η επαναλειτουργία σχολικών μονάδων που καταργήθηκαν, στη βάση παιδαγωγικών και κοινωνικών κριτηρίων.
Ανθρωπιστική κρίση
Επιδίωξη της νέα ηγεσίας του υπουργείου είναι η ανασυγκρότηση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, με καθολική συμμετοχή των νέων σε όλο το φάσμα της 14χρονης ενιαίας εκπαίδευσης (12 συν 2 προσχολικής). Παύουν να ισχύουν οι μνημονιακοί νόμοι που υποβάθμισαν τη δημόσια παιδεία, θα θεσπιστεί μεταβατικό πλαίσιο για όλες τις βαθμίδες και θα ξεκινήσει ευρύτατος διάλογος με όλους τους εμπλεκομένους, όπως είπε ο κ. Κουράκης.
Σε συνεργασία και με τα άλλα συναρμόδια υπουργεία, προγραμματίζονται δράσεις για την ανακούφιση της ανθρωπιστικής κρίσης μέσα από προγράμματα προληπτικής ιατρικής, εμβολιασμών και επισιτιστικής βοήθειας (πρόγευμα και μικρά γεύματα) για τους μαθητές.

Βιβλία και προγράμματα

Αμεσα ξεκινά και ο επανασχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών εγχειριδίων με στόχο την αναδιάρθρωση της ύλης προς την κατεύθυνση της μείωσης του όγκου των πληροφοριών. Η εμβάθυνση και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης του μαθητή θα αποτελέσουν τον κεντρικό άξονα.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας έχει θέσει ως στόχο τα βιβλία της επόμενης σχολικής χρονιάς να βρίσκονται έγκαιρα στα σχολεία. «Οι όποιες αλλαγές στην ύλη δε συνεπάγονται αναγκαστικά την αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων της επόμενης χρονιάς», εξήγησε ο κ. Κουράκης, προσθέτοντας πως διερευνώνται όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για να υλοποιηθεί η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, στο μέτρο και των δυνατοτήτων κάλυψης των θέσεων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Η αισθητική αγωγή, η καλλιέργεια των τεχνών, η φυσική αγωγή, η αγωγή υγείας, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η πληροφορική, η αγωγή του δημοκρατικού πολίτη σχεδιάζονται ως ισότιμες και αναγκαίες πτυχές του αναλυτικού προγράμματος, από κοινού με τις παραδοσιακές εγκύκλιες γνώσεις, σύμφωνα με τον ίδιο.
«Εργαζόμαστε στην κατεύθυνση της αναβάθμισης και σταδιακής επαναφοράς της διδασκαλίας περισσότερων ξένων γλωσσών στο σχολείο, σύμφωνα με παιδαγωγικά κριτήρια», πρόσθεσε. Το σχολείο θα καταστεί κέντρο της γειτονιάς, θα παραμένει ανοιχτό και μετά τη λήξη των μαθημάτων για δραστηριότητες πολιτισμού, αθλητισμού, κοινωνικής αλληλεγγύης, σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, τους κατοίκους και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης

Στρατηγικός στόχος για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποτελεί το Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης, αφού αξιοποιηθούν τα θετικά χαρακτηριστικά από την εμπειρία του Πολυκλαδικού Λυκείου.
Οπως είπε ο κ. Κουράκης, θα ενισχυθεί ο αυτόνομος μορφωτικός ρόλος της λυκειακής βαθμίδας, με αποκατάσταση της ουσιαστικής ισοτιμίας γενικής και τεχνικής-επαγγελματικής κατεύθυνσης. Ειδικότερα, θα δρομολογηθούν οι εξής αλλαγές:
- Η αποσύνδεση των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Η επαναφορά του γενικού μέσου όρου 9,5 για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη.
- Η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στην Α΄ και Β΄ λυκείου από το τρέχον σχολικό έτος, καθώς και η υποχρεωτική επιλογή του 50% των θεμάτων των εξετάσεων του λυκείου από την Τράπεζα Θεμάτων. Η Τράπεζα Θεμάτων θα παραμείνει ως συμβουλευτικό προαιρετικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
- Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία δρομολογείται η επαναφορά των σχολικών φυλάκων που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.
- Σχεδιάζεται η αναβάθμιση της δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και η αναδιοργάνωση των προγραμμάτων των ΕΠΑΛ. Θα παρέχεται ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους αποφοίτους τους και θα καταργηθούν τα μεταγυμνασιακά ΣΕΚ. Θα αναδιαμορφωθεί το μεταλυκειακό έτος των ΕΠΑΛ από έτος μαθητείας σε έτος ειδίκευσης αποφοίτων ΕΠΑΛ και θα επαναφερθεί από την άτυπη στην τυπική εκπαίδευση.
- Από το σχολικό έτος 2015-2016 Θα επαναλειτουργήσουν οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν και θα τοποθετηθούν άμεσα οι εκπαιδευτικοί.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις

«Ιδιαίτερα για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς και για τις επόμενες δυο σχολικές χρονιές, θα μεριμνήσουμε ώστε να μη διαταραχθούν οι εκπαιδευτικές λειτουργίες, αλλά και να ρυθμιστούν κάποια επείγοντα ζητήματα που θα τις διευκολύνουν», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας.
Για το τρέχον σχολικό έτος οι εξεταστικές διαδικασίες και ρυθμίσεις που αφορούν την απόλυση από το λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των μαθητών/τριών της Γ΄ Λυκείου παραμένουν ως έχουν.
«Για την Γ΄ λυκείου του επόμενου σχολικού έτους, δηλαδή για τους μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β΄ Λυκείου, μελετάμε τη δυνατότητα επικοινωνίας των επιστημονικών πεδίων εξειδίκευσης, ώστε οι υποψήφιοι να μπορούν να επιλέξουν περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία», τόνισε. Οι βαθμοί προαγωγής της Α΄ και Β΄ Λυκείου και ο βαθμός απόλυσης της Γ΄ Λυκείου δε θα προσμετρώνται στο βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, εγκαινιάζεται διάλογος με την κοινωνία για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ στην προοπτική της ελεύθερης πρόσβασης.

Η προσχολική εκπαίδευση

Η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας φιλοδοξεί να θέσει σταθερά θεμέλια για μια δημόσια, ποιοτική προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που θα παρέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια στους μαθητές και θα βάζει τις βάσεις για τη δραστική μείωση της σχολικής αποτυχίας στις επόμενες βαθμίδες.
«Θα κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο, ώστε όλα τα νήπια να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στη δημόσια δωρεάν δίχρονη προσχολική εκπαίδευση σε όλη την ελληνική επικράτεια. Δίνουμε έμφαση στην εξασφάλιση των αναγκαίων υποδομών και τη στελέχωση με το αναγκαίο προσωπικό», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κουράκης.
Σχεδιάζεται ποιοτική αναβάθμιση του δημοτικού και του ολοήμερου σχολείου, ενώ ανακαλείται η πρόσφατη εγκύκλιος του προηγούμενου υπουργού Παιδείας, Ανδρέα Λοβέρδου, σχετικά με την αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος από το Μάρτιο του 2015. Το νομοσχέδιο για την Ειδική Εκπαίδευση θα συνταχθεί από μηδενική βάση, αφού συνεξεταστούν οι προτάσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων. 

Αναστέλλονται οι διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικών

Αναστέλλονται οι τρέχουσες διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς και οι όποιες πειθαρχικές ή προαγωγικές συνέπειές τους, προκειμένου να μελετηθούν σε βάθος όλοι οι συναφείς παράγοντες.
Η αντικατάσταση του σημερινού νομοθετικού πλέγματος αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολείων από ένα σύστημα αποτίμησης του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο, χαρακτηρίζεται απαραίτητη.
«Αντιλαμβανόμαστε τη λειτουργία αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου ως μια συμμετοχική και δημοκρατική μεθοδολογία διάγνωσης προβλημάτων, αναζήτησης λύσεων και επεξεργασίας προτάσεων και μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί για εμάς εργαλείο ιεραρχικής και χρηματοδοτικής διάκρισης των σχολικών μονάδων ή ως τιμωρητικό εργαλείο μισθολογικής διαφοροποίησης και διοικητικής πειθάρχησης των ''υπαλλήλων''», υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης.
Εξάλλου, καταργείται όλο το πειθαρχικό νομοθετικό πλέγμα (ν. 4057/12, ν 4093/12), ενώ προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση αποτελεί και η διαφάνεια των διαδικασιών σε όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές.
«Δεσμευόμαστε ότι για όλες τις πτυχές του προγράμματός μας θα προχωρήσουμε, από αύριο κιόλας, στο άνοιγμα ενός ευρύτατου και ουσιαστικού διαλόγου με όλους όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία», τόνισε ο κ. Κουράκης.

Ιδιωτική εκπαίδευση

Το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων θα αναμορφωθεί και θα επικαιροποιηθεί στη βάση παιδαγωγικών και επιστημονικών κριτηρίων.
«Διασφαλίζουμε για λόγους κοινωνικού και δημόσιου συμφέροντος τα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών οι οποίοι επανεντάσσονται στο υπουργείο Παιδείας και παύουν να υπάγονται στο υπουργείο Εργασίας. Επαναφέρουμε και εδώ, όπως και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, το θεσμό των συλλογικών συμβάσεων», επισήμανε ο κ. Κουράκης.

Ο νόμος Διαμαντοπούλου

Σκληρή κριτική κατά του νόμου - πλαισίου για τα ΑΕΙ, που ψηφίστηκε το 2011 επί υπουργίας Α. Διαμαντοπούλου, εξαπέλυσε ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων, Αριστείδης Μπαλτάς, κατά την ομιλία του στη Βουλή, ενώ επανέλαβε ότι ο θεσμός των συμβουλίων θα καταργηθεί.
 «Ο νόμος αυτός κατεδάφισε ό,τι είχε γίνει στα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια, κάτι που σε συνδυασμό με την κατασυκοφάντηση των ΑΕΙ δημιούργησε την αίσθηση ότι για όλα φταίνε οι πανεπιστημιακοί», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.

Πηγή: aggelioforos.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου