-t

Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Μυστικά και παγίδες στο Μηχανογραφικό, του Χρήστου Κάτσικα


Μυστικά και παγίδες στο Μηχανογραφικό

Ανεξάρτητα από τον βαθμό πρόσβασης που έχουν οι υποψήφιοι, είναι συνετό να «σταυρώσουν» όλα τα τμήματα που ανήκουν στα επιστημονικά πεδία τα οποία έχουν επιλέξει

Του Χρήστου Κάτσικα

39


Η συμπλήρωση και κατάθεση του Μηχανογραφικού Δελτίου από τους χιλιάδες υποψηφίους όλων των κατηγοριών (τελειόφοιτους, απόφοιτους, κατηγορία 10%) είναι το καμπανάκι που χτυπά προειδοποιώντας για την «τελευταία στροφή» στον σκληρό αγώνα δρόμου «για μια θέση στον ήλιο» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Με βάση τους προγραμματισμούς του υπουργείου Παιδείας, οι βαθμοί των υποψηφίων θα ανακοινωθούν το τελευταίο 10ήμερο του Ιουνίου, ενώ οι βαθμοί στα ειδικά μαθήματα αναμένεται να ανακοινωθούν τις τελευταίες μέρες του Ιουνίου.

Το «ηλεκτρονικό χαρτόνι» του μηχανογραφικού δελτίου έχει ολισθηρά σημεία και κρύβει «παγίδες» και «ευκαιρίες».

Η ουσιαστική μελέτη του ΟΔΗΓΟΥ για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, που μοιάζει με σπαζοκεφαλιά, μπορεί να βοηθήσει τους υποψηφίους στον τρόπο σωστής επιλογής των τμημάτων που επιθυμούν, να τους πληροφορήσει για τα τμήματα που παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, για τις καινοτομίες στο φετινό μηχανογραφικό και για τον τρόπο επιλογής των εισαγομένων, με σκοπό να ξεκαθαρίσουν το «θολό τοπίο» των σχολών ΑΕΙ και ΤΕΙ ώστε οι «κρίσιμες επιλογές» για τις σπουδές και κατ” επέκταση για το επάγγελμα να είναι πιο κοντά στις προσδοκίες και στα όνειρά τους!

Oι διαδικασίες

Η διαδικασία κατάθεσης των Μηχανογραφικών Δελτίων από πλευράς υποψηφίων απαιτεί τη χρήση μοναδικού συνδυασμού username και password. Ως username του υποψηφίου ορίζεται ο Κωδικός Εξετάσεων, όπως αυτός έχει αποδοθεί στον μαθητή από το σχολείο του.

Η λειτουργικότητα της οριστικοποίησης απαιτεί δύο διαφορετικές κατηγορίες χρηστών. Η πρώτη κατηγορία είναι η σχολική μονάδα, η οποία αποτελεί τη μοναδική αρχή η οποία είναι υπεύθυνη για την υποστήριξη της διαδικασίας δημιουργίας Κωδικών Ασφαλείας των υποψηφίων, ώστε οι υποψήφιοι να μπορούν να υποβάλουν-οριστικοποιήσουν τα Μηχανογραφικά Δελτία τους, καθώς και για την πιστοποίηση-καταχώριση των υποψηφίων σε Ειδική Περίπτωση.

Η δεύτερη κατηγορία είναι οι υποψήφιοι. Οι υποψήφιοι είναι υπεύθυνοι για την οριστικοποίηση του Μηχανογραφικού Δελτίου τους αφού έχουν πρώτα δημιουργήσει τον κωδικό ασφαλείας στη σχολική μονάδα.

Τα βήματα

-Κάθε υποψήφιος για να μπει στο σύστημα θα χρησιμοποιεί τον Αριθμό Εξετάσεων που έχει ήδη.

-Στο σύστημα θα μπορεί να βλέπει τις σχολές και να κάνει όσους συνδυασμούς επιθυμεί.

-Μετά το τέλος της διαδικασίας, το σύστημα θα επιστρέφει στον υποψήφιο έναν Κωδικό Δελτίου για το ηλεκτρονικό μηχανογραφικό δελτίο που κατέθεσε. Με τη χρήση του κωδικού, ο υποψήφιος μπορεί να μπει στο σύστημα και να διορθώσει το μηχανογραφικό.

-Ο υποψήφιος έχει τη δυνατότητα συμπλήρωσης περισσότερων του ενός δελτίου, με την ίδια διαδικασία. Για κάθε δελτίο το σύστημα θα δίνει στον υποψήφιο τον σχετικό ξεχωριστό κωδικό.

-Τελικά ο υποψήφιος θα επιλέξει ένα μηχανογραφικό δελτίο από όσα έχει συμπληρώσει και θα πάει στο σχολείο του για να υποβάλει το οριστικό μηχανογραφικό.

- Με τη χρήση του κωδικού, ο διευθυντής του σχολείου θα μπορεί να εντοπίσει το καταχωρισμένο μηχανογραφικό δελτίο και με τη συγκατάθεση του υποψηφίου θα προχωρεί τη διαδικασία.

- Ακόμη και σε αυτή τη φάση, ο υποψήφιος θα μπορεί να κάνει αλλαγές. Ομως, με την οριστική υποβολή, το δελτίο «κλειδώνει» και κανείς δεν μπορεί να κάνει αλλαγές.

-Το τελικό μηχανογραφικό καταχωρίζεται ηλεκτρονικά στην κεντρική υπηρεσία του υπ. Παιδείας.

Εάν ο υποψήφιος έχει καταχωρίσει περισσότερα του ενός δελτίου, μετά την οριστική υποβολή αυτά σβήνονται από την κεντρική ηλεκτρονική βάση.

………………………………………………………………………………..

Συμβουλές για σωστές επιλογές σπουδών

Στο πλαίσιο της επιλογής τμημάτων ΑΕΙ – ΤΕΙ και συμπλήρωσης των μηχανογραφικών συνοψίζουμε επτά βασικές συμβουλές-προτροπές για τους υποψήφιους και τους γονείς τους.

1. Ανεξάρτητα από τον βαθμό πρόσβασης που έχουν οι υποψήφιοι, είναι συνετό να «σταυρώσουν» όλα τα τμήματα που ανήκουν στα επιστημονικά πεδία που έχουν επιλέξει.
Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι αρκετοί υποψήφιοι δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξαιτίας κακών εκτιμήσεων τόσο για τους βαθμούς πρόσβασής τους όσο και για τις βάσεις εισαγωγής των τμημάτων. Μάλιστα κάποιες φορές, με τον πληθωρισμό των αριστούχων, από τη μια η υπερεκτίμηση του βαθμού πρόσβασης και από την άλλη η υποτίμηση των βάσεων εισαγωγής των τμημάτων οδήγησε αρκετούς υποψήφιους στο να σταυρώσουν ελάχιστα τμήματα στο μηχανογραφικό τους, με αποτέλεσμα να αποκλειστούν από την εισαγωγή τους, όταν οι βάσεις εισαγωγής, στο γιγάντωμά τους, ξεπέρασαν τα μόρια των υποψηφίων.

2. Να έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι ότι κανένα τμήμα δεν μπορεί να εγγυηθεί πλέον την πλήρη και άμεση απορρόφηση των πτυχιούχων του. Στους επίσημους και ανεπίσημους καταλόγους ανεργίας και ετεροαπασχόλησης συμμετέχουν με μικρότερα ή μεγαλύτερα ποσοστά όλες ανεξαιρέτως οι ειδικότητες στις οποίες παραπέμπουν οι σπουδές όλων των τμημάτων ΑΕΙ – ΤΕΙ.

3. Συμβουλεύουμε τους υποψήφιους να σημειώνουν πρώτα στα μηχανογραφικά τους δελτία τα τμήματα που πραγματικά προτιμούν, ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής τους. Εξάλλου η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν γίνεται με κριτήριο τη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή, αλλά τις επιθυμίες του παιδιού.

4. Είναι καλύτερο ο υποψήφιος να σπουδάζει στο τμήμα για το οποίο ενδιαφέρεται, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι οι 3 στους 4 φοιτητές που διακόπτουν τις σπουδές τους δηλώνουν ότι οι προσδοκίες και τα ενδιαφέροντά τους βρέθηκαν σε αντιπαράθεση με το αντικείμενο σπουδών και τα μαθήματα των τμημάτων στα οποία πέτυχαν την εισαγωγή τους. Να σημειώσουμε εδώ ότι δεκάδες αριστούχοι που σπρώχτηκαν από γονείς και «κοινή γνώμη» σε τμήματα ΑΕΙ με αποκλειστικό κριτήριο την υψηλή τους βαθμολογία (π.χ. Ιατρική ή Η/Υ), χωρίς πραγματικά να τους ενδιαφέρει το αντικείμενο σπουδών, βρέθηκαν την επόμενη χρονιά στους καταλόγους της κατηγορίας του 10%, επιδιώκοντας εξαρχής την πρόσβασή τους σε τμήμα που πραγματικά τους ενδιαφέρει.

5. Επειδή η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν αποτελεί πλέον την οροφή των σπουδών, καθώς έχει ήδη δημιουργηθεί κι ένας παραπάνω όροφος μεταπτυχιακών σπουδών και εξειδίκευσης, ας επιλέγουν οι υποψήφιοι τμήματα με γερή και πλατιά γνωστική βάση, έτσι ώστε αργότερα, με το τέλος των προπτυχιακών σπουδών τους, να μπορούν να συνεχίσουν για μεταπτυχιακές σπουδές.

Π.χ. ένας υποψήφιος που θέλει να σπουδάσει νέες τεχνολογίες μπορεί να το πετύχει με την εισαγωγή του σε κάποιο χαμηλόβαθμο τμήμα Μαθηματικών και στη συνέχεια να προχωρήσει σε μεταπτυχιακές σπουδές Η/Υ.

6. ΑΕΙ εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας ή ΤΕΙ κοντά στην περιοχή του υποψήφιου; Να ένα δίλημμα χιλιάδων υποψηφίων που με τα μόριά τους πετυχαίνουν, π.χ., στο τμήμα Πληροφορικής Ιωαννίνων (ΑΕΙ) και στο τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΙ Αθήνας. Εδώ οι υποψήφιοι πρέπει να συνυπολογίσουν τόσο τον παράγοντα «κόστος σπουδών», καθώς η φοίτηση σε τμήμα εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας επιβαρύνει την οικογένεια του υποψηφίου συνολικά πάνω από 30.000 ευρώ (για τα 4-5 χρόνια σπουδών), καθώς και το γεγονός ότι π.χ. από το τμήμα Μηχανολογίας του ΤΕΙ Πειραιά όσο και από το τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΙ Αθήνας οι υποψήφιοι μπορούν είτε να περάσουν με κατατακτήριες μετά το τέλος των σπουδών τους σε αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα (π.χ. ο πτυχιούχος του ΤΕΙ Μηχανολογίας στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ) είτε να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές.

7. Οποιος υποψήφιος δικαιούται μετεγγραφή μπορεί να διεκδικήσει θέση και μέσω των θέσεων εισακτέων ειδικών κατηγοριών. Ωστόσο δεν είναι γνωστό ακόμη αν θα δοθεί, συμπληρωματικά, η δυνατότητα σε κάποιες ειδικές κατηγορίες υποψηφίων να διεκδικήσουν μετεγγραφή όπως έγινε το 2012/13.

………………………………………………………………………… 

Διαλέξτε επιστημονικά πεδία χωρίς απώλεια μορίων

Ο υποψήφιος χάνει μόρια όταν δηλώσει επιστημονικό πεδίο που απαιτεί μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στην Κατεύθυνση που ακολουθεί

Κάθε υποψήφιος έχει βεβαίως τη δυνατότητα, ανεξάρτητα από το αν ακολουθεί τη Θεωρητική, τη Θετική ή την Τεχνολογική Κατεύθυνση, να δηλώσει όποιο επιστημονικό πεδίο επιθυμεί. Στην πράξη όμως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.

Με δεδομένο ότι κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει στο μηχανογραφικό δελτίο του σχολές και τμήματα από δύο το πολύ επιστημονικά πεδία, πρέπει λογικά όχι μόνο να συνδυάσει τα πεδία με το μεγαλύτερο συνολικό άθροισμα Σχολών και Τμημάτων, αλλά κυρίως να λάβει υπόψη του τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας που απαιτεί κάθε επιστημονικό πεδίο. Γιατί, αν χάνει μόρια, τότε του είναι πρακτικά άχρηστος ο μεγάλος αριθμός τμημάτων που μπορεί να δηλώσει. Και μόρια χάνει ο υποψήφιος όταν δηλώσει επιστημονικό πεδίο που απαιτεί μαθήματα αυξημένης βαρύτητας τα οποία δεν περιλαμβάνονται στην Κατεύθυνση που ακολουθεί. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι άλλο είναι η θεωρία του συστήματος και άλλο η πράξη.

Στην πράξη δεν μετακινείσαι από οποιαδήποτε Κατεύθυνση σε οποιοδήποτε επιστημονικό πεδίο, αλλά από συγκεκριμένες Κατευθύνσεις σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία, προκειμένου να μην έχεις κόστος σε μόρια και συνεπώς να αυξήσεις τις πιθανότητες επιτυχίας.

Τις περισσότερες ευκαιρίες κίνησης στα επιστημονικά πεδία θα έχουν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και τις λιγότερες οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, οι οποίοι, αν δεν έχουν δώσει εξετάσεις σε έβδομο μάθημα (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας), είναι αναγκασμένοι να κινηθούν χωρίς απώλεια μορίων μόνο στο 1ο επιστημονικό πεδίο. Η δυνατότητα κίνησης σε άλλα πεδία δεν αποκλείεται, ωστόσο απαιτεί την επιλογή έκτου μαθήματος (Μαθηματικά ή Βιολογία), «ξένου» προς την Κατεύθυνση που έχουν επιλέξει, και το κυριότερο χάνουν μόρια (1.400 στα 20.000).




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου