-t

Τρίτη 17 Μαρτίου 2015

Πανελλαδικές εξετάσεις 2015: 70.000 εισακτέοι και λιγότερες μετεγγραφές



Πανελλαδικές εξετάσεις 2015: 70.000 εισακτέοι και λιγότερες μετεγγραφές

Τι αλλάζει στις πανελλαδικές εξετάσεις

Περίπου δύο μήνες πριν από την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων οι πάνω από 100.000 φετινοί υποψήφιοι όλων των κατηγοριών (Γενικό Λύκειο, Κατηγορία 10%, ΕΠΑΛ Α’ και ΕΠΑΛ Β’) αναμένουν από το υπουργείο Παιδείας τις αποφάσεις για τρία θέματα:
• Ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων και πρόγραμμα.
• Αριθμό εισακτέων.
• Ρύθμιση για μετεγγραφές.
Φέτος οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε 6 βασικά μαθήματα, για να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές, που είναι κατανεμημένες -βάσει αντικειμένου- σε πέντε επιστημονικά πεδία. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν σχολές από δύο πεδία. Οσον αφορά την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων και το πρόγραμμά τους οι πληροφορίες εστιάζουν στο γεγονός ότι οι εξετάσεις θα αρχίσουν την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου και θα ολοκληρώσουν τον κύκλο τους (με τα ειδικά μαθήματα) στο τέλος Ιουνίου.
Ο αριθμός των εισακτέων θα ανακοινωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα (μέχρι το τέλος Μαρτίου), καθώς το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Η γραμμή του υπουργείου Παιδείας είναι ο αριθμός των εισακτέων να καθοριστεί έπειτα από κοινή συμφωνία των Ιδρυμάτων, της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στην ανώτατη εκπαίδευση και του υπουργείου. Ωστόσο, για τον καθορισμό του φετινού αριθμού των εισακτέων είναι πιθανό να παρακαμφθεί η ΑΔΙΠ, καθώς πρέπει να ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες και ήδη έχουν ζητηθεί απευθείας από το υπουργείο Παιδείας οι προτάσεις των Ιδρυμάτων.
Ολες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι ο φετινός αριθμός εισακτέων δεν θα διαφοροποιείται αισθητά από τον περσινό και θα κινηθεί περίπου στις 70.000 για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ (χωρίς τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές). Στον αριθμό αυτό τα Πανεπιστήμια μαζί με τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες θα έχουν τη μερίδα του λέοντος (περίπου 45.000-47.000). Στις εσωτερικές κατανομές των εισακτέων, η γενική γραμμή πρότασης είναι να κρατηθούν ψηλά τα ποσοστά εισαγομένων στα περιφερειακά ΑΕΙ και να μειωθούν στα κεντρικά.
Εισοδηματικά κριτήρια
Για το καυτό θέμα των μετεγγραφών τα πράγματα, προς το παρόν, είναι ασαφή. Τα ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ συζήτησαν και για το θέμα των μετεγγραφών και τάχθηκαν υπέρ της πλήρους κατάργησής τους, ωστόσο θεώρησαν ότι προς το παρόν χρειάζεται ένα σύστημα μετεγγραφών με κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας με δηλώσεις του έχει «κλείσει την κάνουλα» των μετεγγραφών για φέτος, προετοιμάζοντας τους υποψηφίους να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους, γνωρίζοντας ότι θα φοιτήσουν στις σχολές που θα δηλώσουν, όσο μακριά κι αν είναι, ενώ καμιά εξαγγελία δεν έχει γίνει για βελτίωση των συνθηκών φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση, στέγαση, μετακινήσεις).
Ουσιαστικά, ο υπουργός Παιδείας μιλά για θέσπιση αυστηρών κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων προκειμένου να σταματήσει η υπέρμετρη επιβάρυνση των κεντρικών ΑΕΙ, ενώ προϊδεάζει για το ότι φέτος οι μετεγγραφές δεν θα είναι εύκολες. Και αυτό, γιατί -όπως λέει- τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχασαν -λόγω των μετεγγραφών- έναν μεγάλο αριθμό φοιτητών, με αποτέλεσμα να «πνιγούν» τα κεντρικά.
Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει να επιστρέψει στα κριτήρια που ίσχυαν πριν από τη νομοθεσία Αρβανιτόπουλου–Λοβέρδου, επαναφέροντας μόνο τα κοινωνικά κριτήρια, αλλά όχι με οριζόντιο τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι για τους τρίτεκνους ή τους πολύτεκνους θα μπαίνουν εισοδηματικά κριτήρια και δεν θα αποτελεί η τριτεκνία ή η πολυτεκνία από μόνη της κριτήριο μετεγγραφής.
Σύστημα πρόσβασης το 2016
Αν για τους φετινούς υποψηφίους τα πράγματα ξεκαθαρίζουν το επόμενο χρονικό διάστημα, το ίδιο δεν φαίνεται να συμβαίνει με τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου, οι οποίοι βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς δεν γνωρίζουν ποιο θα είναι το σύστημα πρόσβασης το 2016, όταν οι ίδιοι θα είναι υποψήφιοι.
Οπως είναι γνωστό, έχει εκπνεύσει εδώ και πολλούς μήνες η προθεσμία μέσα στην οποία θα έπρεπε να είχε ανακοινωθεί σε ποιο εκ των πεδίων θα συμπεριληφθεί κάθε σχολή (όταν το σύστημα αλλάζει, οι τελικές ανακοινώσεις πρέπει να γίνουν έως την 1η Μαρτίου του προηγούμενου έτους). Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές δεν γνωρίζουν ακόμη σε ποια επιστημονική κατεύθυνση θα ενταχθεί καθένα από τα 450 τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ ούτε και το μάθημα βαρύτητας.
Παράλληλα, σύγχυση επικρατεί όσον αφορά τον αριθμό των μαθημάτων στα οποία θα εξεταστούν του χρόνου (2016) στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου που θα είναι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Με βάση το ισχύον εξεταστικό σύστημα (Νέο Λύκειο), από το 2016 οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα, με τις σχολές να χωρίζονται σε επίσης πέντε πεδία, τα οποία όμως δεν θα είναι ίδια με τα ισχύοντα. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν σχολές μόνο από ένα πεδίο, δηλαδή κατά περίπτωση έως και 40 σχολές.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει δηλώσει την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αλλαγές του νέου συστήματος, με στόχο να εισαχθεί ως εξεταζόμενο μάθημα η Πληροφορική και να αυξηθεί ο αριθμός των σχολών που μπορεί να δηλώσει κάθε υποψήφιος. Δηλαδή, ο προβληματισμός του υπουργείου Παιδείας εστιάζεται στη δυνατότητα επικοινωνίας των επιστημονικών πεδίων, για να αυξηθούν οι επιλογές των υποψηφίων. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Παιδείας εξετάζει την προσθήκη ενός πέμπτου μαθήματος-μπαλαντέρ που θα αυξάνει τον αριθμό των επιλογών των υποψηφίων.
Το 5ο μάθημα αναμένεται να είναι προαιρετικό και όχι υποχρεωτικό και θα ξεκλειδώνει τις σχολές άλλων επιστημονικών πεδίων. Μικροαλλαγές θα γίνουν και στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Λόγω και της εισόδου ακόμη ενός μαθήματος αναμένεται οι ώρες κάποιων μαθημάτων να τροποποιηθούν προς τα κάτω. Ωστόσο, το άθροισμα των συνολικών ωρών του ωρολογίου προγράμματος δεν θα διαφοροποιηθεί.

Συντάκτης: 




Σάββατο 14 Μαρτίου 2015

Γιατί η σημερινή ημέρα στις 9:26 π.μ. ήταν μοναδική στον 21ο αιώνα;

Γιατί η σημερινή ημέρα στις 9:26 π.μ. ήταν μοναδική στον 21ο αιώνα;


Γιατί η σημερινή ημέρα στις 9:26 π.μ. ήταν μοναδική στον 21ο αιώνα;


Οι λάτρεις των μαθηματικών θα καταλάβουν...

Η σημερινή ημέρα, με το ημερολόγιο να δείχνει τον 3ο μήνα και την 14η ημέρα, ειδικά για τους λάτρεις των μαθηματικών, είναι μοναδική για τον 21ο αιώνα. Κι αν θέλουμε να είμαστε πιο ακριβολόγοι, όχι όλο το 24ωρο αλλά η στιγμή που τα ρολόγια έδειξαν 9:26π.μ. Και για ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια αναφερόμαστε στο 53ο δεύτερολεπτο.






Δεν βγάζουν νόημα τόσοι πολλοί αριθμοί;



Σε πρώτη ανάγνωση, ναι. Αλλά αν δει κανείς πιο προσεκτικά θα καταλάβει ότι - ειδικά με βάση την αμερικανική γραφή όπου προηγείται ο μήνας και ακολουθούν η ημέρα και το έτος - ο αριθμός που θα προκύψει αν γράψουμε τη σημερινή ημερομηνία, το συγκεκριμένο λεπτό και το συγκεκριμένο δευτερόλεπτο είναι ο εξής:



3/14/15 9:26:53



Τώρα, αν αφαιρέσουμε τα σύμβολα και δίπλα στο 3 βάλουμε ένα κόμμα, τότε ο αριθμός γίνεται 3,141592653, γίνεται δηλαδή, ο διάσημος αριθμός «π» με τα πρώτα εννέα ψηφία του στην ατελείωτη αλληλουχία αριθμών.



Για να γιορτάσει, μάλιστα, την κυριολεκτικά μοναδική αυτή στιγμή του 21ου αιώνα το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης έστειλε όλες τις επιστολές αποδοχής νέων φοιτητών για το 2015 ακριβώς στις 9:26 π.μ.

14/3 : Παγκόσμια ημέρα του π

14/3 Παγκόσμια Ημέρα του π
Ο αριθμός π (συμβολίζεται διεθνώς με το ελληνικό γράμμα π) είναι μια μαθηματική σταθερά που ορίζεται ως ο λόγος της περιφέρειας προς τη διάμετρο ενός κύκλου, και είναι με ακρίβεια οκτώ δεκαδικών ψηφίων ίσος με 3,14159265. Εκφράζεται με το ελληνικό γράμμα π από τα μέσα του 18ου αιώνα.  Ο π είναι ένας άρρητος αριθμός, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να εκφραστεί ακριβώς ως λόγος λόγος δύο ακεραίων(όπως 22/7 ή άλλα κλάσματα που χρησιμοποιούνται συνήθως για την προσέγγιση του π) κατά συνέπεια, η δεκαδική απεικόνιση δεν τελειώνει ποτέ και ποτέ δεν εγκαθίσταται σε μια μόνιμη και επαναλαμβανόμενη παράσταση.  Ο π είναι ένας υπερβατικός αριθμός – δηλαδή δεν αποτελεί ρίζα ενός μη-μηδενικού πολυωνύμου με ρητούς συντελεστές. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Οι ιστορικές ρίζες του π. 
Δείτε ΕΔΩ μια παρουσίαση,του  Ν . Καστάνη,  σε Power Point 
Πηγή: Μαθηματικά Τετράδια http://mathematicatetradia.blogspot.gr/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
14/3/2015


Σήμερα, είναι η μέρα του π.

Η παγκόσμια ημέρα της σταθεράς π δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε μαθηματικούς και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 14 Μαρτίου, εξαιτίας κάποιων αριθμητικών συμπτώσεων που συμβαίνουν την ημέρα αυτή. Στην Αμερική για παράδειγμα, η 14/3 γράφεται ως 3-14, δηλαδή η τιμή της σταθεράς (π=3,14).

Ο εορτασμός της ημέρας του “π” καθιερώθηκε το 1988 από τον Larry Shaw στο Φρανσίσκο. Γιορτάζεται, δε, με την …κατανάλωση στρογγυλών πιτών επειδή στα αγγλικά το ελληνικό γράμμα π θυμίζει την αγγλική λέξη pie (πίτα) η οποία προφέρεται ως “πάι”.

Όμως τι είναι το π; Η μαθηματική σταθερά π είναι ένας πραγματικός αριθμός που μπορεί να οριστεί ως ο λόγος του μήκους της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του στην Ευκλείδεια γεωμετρία, και ο οποίος χρησιμοποιείται πολύ συχνά στα μαθηματικά, τη φυσική και τη μηχανολογία. Ο συμβολισμός προέρχεται από το αρχικό γράμμα "π" (πι) της λέξης «περιφέρεια», και έχει καθιερωθεί διεθνώς, ενώ στο λατινικό αλφάβητο συμβολίζεται ως Pi, όταν δεν είναι διαθέσιμοι τυπογραφικά ελληνικοί χαρακτήρες. Το π είναι γνωστό επίσης ως σταθερά του Αρχιμήδη (δεν πρέπει να συγχέεται με τον αριθμό του Αρχιμήδη) ή αριθμός του Λούντολφ.

Η μαγεία του π όμως δεν συγκινεί μόνον τους μαθηματικούς αλλά εκατοντάδες χιλιάδες απλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, που αντιλαμβάνονται το θέμα ως ένα από τα πιο δημοφιλή παράξενα στην ιστορία της σκέψης.

Μάλιστα, το 1998 ένας ανεξάρτητος Αμερικανός σκηνοθέτης, ο Ντάρεν Αρονόφσκι, γύρισε μία από τις πιο παράξενες ταινίες του σινεμά το "π", όπου ο πρωταγωνιστής (ένας νεαρός μαθηματικός με εμμονή στην κρυπτογραφία) προσπαθεί μέσω του π να βρει τον παγκόσμιο αλγόριθμο που θα αποκάλυπτε οριστικά την κοσμική συμμετρία και θα έδινε έναν και μοναδικό τρόπο υπολογισμού συμμετριών, από το χρηματιστήριο, έως τον Θεό. Φυσικά το αποτέλεσμα τον οδηγεί στην τρέλλα.


Η σημερινή ημερομηνία εμφανίζεται στο αμερικανικό ημερολόγιο ως 3/14 ή 3-14, τα οποία αντιστοιχούν στα δύο πρώτα ψηφία του αριθμού “π”. Και αν θέλει κανείς να είναι ακόμα πιο ακριβής τότε στις 1:59 και 26 δευτερόλεπτα θα γιορτάζει το “π” παράγοντας τα επτά πρώτα ψηφία του, ήτοι τον αριθμό 3,1415926. Μάλιστα, για την απομνημόνευση των πρώτων λίγων δεκαδικών ψηφίων του αριθμού π έχουν επινοηθεί διάφοροι μνημονικοί κανόνες, ανάμεσά τους και η παραπάνω φράση, με την οποία μπορεί να θυμάται κανείς τα πρώτα 23 δεκαδικά ψηφία του π.

Τον μάθαμε άλλωστε και στο σχολείο, πολλά χρόνια πίσω βέβαια.Το π που προέρχεται από το πρώτο γράμμα της λέξης περιφέρεια μας βοηθά σύμφωνα με τον Ευκλείδη να βρούμε την διάμετρο του κύκλου. Με άλλα λόγια, σε οποιονδήποτε κύκλο, αν διαιρέσετε το μήκος της περιφέρειας με τη διάμετρο του, θα έχετε πάντα ως αποτέλεσμα τον ίδιο αριθμό, το π.

Σήμερα αποτελεί βασικό μάθημα κυρίως στη γεωμετρία και διδάσκεται με πολλούς τρόπους...


Πώς υπολογίστηκε ο σημαντικότερος αριθμός των μαθηματικών –Η πορεία προς την προσέγγιση του «π»

Πάντως το πρώτο και πιο ενδιαφέρον θέμα είναι η εύρεση της ακριβούς τιμής του, και αυτό γιατί τα δεκαδικά ψηφία του συνεχίζονται επ΄ άπειρον. Για συντομία εμείς μπορούμε να πούμε τώρα ότι η τιμή του π είναι 3,1416. Οι ακριβολόγοι θα σας πουν φυσικά ότι αυτή είναι μια κατά προσέγγιση εκτίμηση και θα προτιμήσουν το περισσότερο ακριβές 3,14159265358979323846. Οι "τελειομανείς" κι ακριβολόγοι θα προτιμήσουν να προσθέσουν ακόμη μερικές χιλιάδες ψηφία, και έτσι όμως δεν θα επιτύχουν τη σωστή τιμή. Ειδικότερα, τα πρώτα 50 δεκαδικά ψηφία του π είναι:
3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510.

Ένας υπερυπολογιστής στο Τόκιο υπολόγισε κάποτε περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια ψηφία του π. Δεν μπόρεσε παρ' όλα αυτά να φθάσει ως το τελευταίο δεκαδικό ψηφίο, γιατί, όπως γνωρίζουν όλοι οι μαθηματικοί, αυτό βρίσκεται κάπου πέρα από το άπειρο, σε ένα μέρος όπου φθάνουν μόνο στα όνειρά τους.

"Όλοι οι αριθμοί είναι ενδιαφέροντες, μερικοί όμως είναι πιο ενδιαφέροντες από τους άλλους και το π είναι ο πιο ενδιαφέρων από όλους" υποστηρίζει ο Ιαν Στιούαρτ, καθηγητής των Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Γουόρικ.

Το περίεργο είναι ότι το π είναι ταυτοχρόνως άρρητος και υπερβατικός αριθμός. Άρρητος επειδή δεν μπορεί να εκφραστεί ως ο λόγος δύο ακέραιων αριθμών και υπερβατικός επειδή αποτελεί τη ζωντανή απόδειξη ότι δεν μπορούμε να τετραγωνίσουμε τον κύκλο.

Η υπόθεση δεν άφησε ασυγκίνητη ούτε την Kate Bush. Που έγραψε ένα απόλυτα μυστικιστικό (αυτό είναι άλλωστε και το γνωστό της ύφος) τραγούδι για το π.



Η ιστορία του π

Όταν οι αρχαίοι Βαβυλώνιοι άρχισαν να χτίζουν την πόλη - λέει ο θρύλος- ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με τη γεωμετρία. Ήδη από τον 20ό αι. π.Χ. διαπίστωσαν ότι όταν η περιφέρεια οποιουδήποτε κύκλου διαιρείται δια της διαμέτρου του, και το αποτέλεσμα είναι πάντοτε περίπου τρία. Υπολόγισαν μάλιστα την τιμή αυτού του λόγου στα 25/8, τα οποία απέχουν μόλις κατά 0,5% της πραγματικής τιμής του. Πολύ λιγότερο ακριβής είναι η άλλη από τις αρχαιότερες τιμές του η, που συναντάμε στη Βίβλο (Βασιλέων Α, 7, 23), σύμφωνα με την οποία η κυκλική λίμνη του οίκου του Σολομώντα είχε διάμετρο δέκα πήχεις και περιφέρεια τριάντα πήχεις, τοποθετώντας την τιμή ακριβώς στο τρία.

Μία από τις αρχαιότερες και ακριβέστερες τιμές είναι αυτή του αιγυπτίου γραφέα Αχμές. Την έχει καταγράψει σε έναν πάπυρο του Μέσου Βασιλείου, περίπου το 1650 π.Χ., αντιγράφοντας ουσιαστικά έναν ακόμη αρχαιότερο πάπυρο. Ο Αχμές περιέγραψε το π ως το αποτέλεσμα της διαίρεσης του 256 διά του 81, δηλαδή 3,160.

Εκείνος όμως ο οποίος θεωρείται ότι ήταν ο πρώτος που προσέγγισε τον υπολογισμό π σε μια πιο θεωρητική βάση ήταν ο Αρχιμήδης, γι' αυτό και το π είναι γνωστό και ως σταθερά του Αρχιμήδη. Κινέζοι, Ινδοί και Πέρσες σοφοί προσπάθησαν όλοι να υπολογίσουν τη σταθερά αυτή. Ωστόσο, το όνομα με το οποίο τη γνωρίζουμε σήμερα της δόθηκε το 1706, όταν ο Ουαλλός μαθηματικός Γουίλιαμ Τζόουνς πρότεινε να ονομαστεί η σταθερά του Αρχιμήδη με το ελληνικό γράμμα π, από τη λέξη "περιφέρεια".

Ωστόσο, οι μεγάλες δυσκολίες με το π τότε δεν είχαν ακόμη αρχίσει. Το 1761 ο Γιόχαν Λάμπερτ απέδειξε ότι το π είναι άρρητος αριθμός. Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να εκφραστεί ως κλάσμα δύο ακέραιων αριθμών. Στο σχολείο τα παιδιά μαθαίνουν ότι το π είναι περίπου 22/7, η τιμή αυτή είναι όμως και πάλι κατά προσέγγιση, γιατί το π βρίσκεται εκτός μαθηματικής λογικής.

Η δεύτερη μεγάλη ανακάλυψη σημειώθηκε το 1882, όταν ο Φέρντιναντ φον Λίντεμαν απέδειξε ότι το π είχε μία ακόμη ασυνήθιστη ιδιότητα: ήταν υπερβατικός αριθμός. Στη μαθηματική ορολογία αυτό σημαίνει ότι δεν αποτελεί τη ρίζα καμιάς αλγεβρικής εξίσωσης με ρητούς συντελεστές.

Στη μη μαθηματική ορολογία αυτό σημαίνει ότι το π αποτελεί την απόδειξη του παλαιού ρητού ότι δεν μπορεί κανείς να τετραγωνίσει τον κύκλο. Δεν μπορεί δηλαδή κανείς, χρησιμοποιώντας μόνο έναν κανόνα και έναν διαβήτη, να φτιάξει ένα τετράγωνο που να έχει ακριβώς το ίδιο εμβαδόν με έναν δεδομένο κύκλο.

Η κομψότητα της φύσης του π συνοψίζεται όμως στις τόσες προσπάθειες που έχουν γίνει και εξακολουθούν να γίνονται για τη συμπλήρωση των αριθμών του. Η επίμονη αναζήτηση ξεκίνησε ίσως με τον Γερμανό μαθηματικό Λούντολφ βαν Τσόιλεν, ο οποίος γύρω στο 1600 υπολόγισε τα πρώτα 35 δεκαδικά ψηφία του π. Ήταν τόσο υπερήφανος γι᾿ αυτό το έργο, στο οποίο αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του, που ζήτησε να γράψουν τα 35 ψηφία στην επιτύμβια στήλη του. Εξίσου επίμονος, ο Γουίλιαμ Σανκς αφιέρωσε από την πλευρά του 20 χρόνια στους υπολογισμούς προχωρώντας το π στα 707 δεκαδικά ψηφία. Δυστυχώς το επίτευγμα του υπέστη τεράστιο πλήγμα όταν οι πρώτο ψηφιακοί υπολογιστές ανακάλυψαν ότι είχε κάνει λάθος στο 528ο δεκαδικό ψηφίο, αχρηστεύοντας όλα τα επόμενα.

Η επέκταση του π στο άπειρο έχει επίσης επανειλημμένως προσελκύσει το ενδιαφέρον των συγγραφέων επιστημονικής φαντασίας. Ο σπουδαίος Αμερικανός αστρονόμος Καρλ Σαγκάν στο βιβλίο του "Επαφή" έκρυψε την υπογραφή των εξωγήινων μέσα στα δήθεν τυχαία ψηφία του π, τα οποία στην πραγματικότητα δεν ακολουθούν κάποια συγκεκριμένη διάταξη.

"Ήταν πολύ πονηρό, γιατί αυτό δεν γίνεται" λέει ο καθηγητής Στιούαρτ. "Δεν μπορείς να τακτοποιήσεις το π σε συγκεκριμένη ακολουθία. Ήταν ένα ωραίο απατηλό τέχνασμα εκ μέρους του Σαγκάν. Υπό μίαν έννοιαν ούτε ο ίδιος ο Θεός δεν θα μπορούσε να βρει μια ακολουθία μέσα στο π", προσθέτει.

Για τη διευκόλυνση της απομνημόνευσης μέρους τού αριθμού π θα συναντήσει κανείς σε πολλές γλώσσες στιχάκια στα οποία ο αριθμός γραμμάτων κάθε λέξης συμπίπτει με τα πρώτα δεκαδικά ψηφία τού π, ένα προς ένα. Στα ελληνικά επινοήθηκε τετράστιχο που προσπαθεί να περιγράψει τον π:


Αεί ο Θεός ο μέγας γεωμετρεί

το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω

παρήγαγεν αριθμόν απέραντον

και ον φευ! ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.


Πηγή:Μαρίνα Χατζηδημητρίου http://news247.gr/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Δείτε μια εργασία μαθητή της Β΄ Γυμνασίου κατά το σχολικό έτος 2008-2009.
Μια εξαιρετική εργασία που αξίζει. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

H σχέση του π (3,14) με τη μουσική. 
Δείτε το παρακάτω βίντεο




η ζωή μας περιέχεται στο π













Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

είναι επίσημη πλέον η Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων Α΄ και Β΄Λυκείου

Eίναι επίσημη πλέον η Κατάργηση της Τράπεζας 

Θεμάτων Α΄ και Β΄Λυκείου

Εγκύκλιος με τις αλλαγές στις εξετάσεις στο Λύκειο

Η διδακτέα ύλη παραμένει η ίδια-Η εξεταστέα ύλη δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας.

Με εγκύκλιο που υπέγραψε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Τάσος Κουράκης(ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ) ενημερώνει τα Λύκεια ότι το υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων προωθεί Νομοθετική Ρύθμιση για αλλαγή στις γραπτές προαγωγικές εξετάσεις και στον τρόπο προαγωγής των μαθητών των Α΄ και Β΄ τάξεων Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Εσπερινού Γενικού Λυκείου.

Η ρύθμιση ορίζει τα εξής:
Α. H επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων για τις Α΄ και Β΄ τάξεις Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων παύει να ισχύει από την εξεταστική περίοδο Μαΐου-Ιουνίου 2015. Για τις Α΄ και Β΄ τάξεις Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τους διδάσκοντες το μάθημα και είναι κοινά για όλα τα τμήματα της τάξης. Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατόν να δοθούν χωριστά θέματα, εάν συντρέχει αποχρών λόγος, ο οποίος αναγράφεται σε σημείωση στο έγγραφο που περιέχει τα θέματα και παράλληλα συντάσσεται και σχετική πράξη στο βιβλίο πράξεων του Διευθυντή του σχολείου.
Β. Για την προαγωγή των μαθητών στις Α΄ και Β΄ τάξεις Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων συμπεριλαμβανομένου και του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας όπου αυτό διδάσκεται.
Γ. Η εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα των Α΄ και Β΄ τάξεων Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Εσπερινού Γενικού Λυκείου δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας. Η επιλογή και ο ακριβής προσδιορισμός της για κάθε μάθημα γίνεται με εισήγηση των διδασκόντων και με την έγκριση του Διευθυντή του Λυκείου και γνωστοποιείται στους μαθητές πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων.
Δ. Για τους μαθητές που φοίτησαν το σχ. έτος 2013-14 στην Α΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στις Α΄ και Β΄ Τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου και το σχ. έτος 2014-15 φοιτούν στη Β΄ τάξη ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου, ο γενικός βαθμός προαγωγής από τις τάξεις αυτές δεν θα προσμετράται στον υπολογισμό των μορίων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Επισημαίνεται ότι για το σχολικό έτος 2014-2015 η διδακτέα ύλη:
-για την Α΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και τις Α΄ και Β΄ τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου έχει καθοριστεί με την αρ. πρωτ. 156357/Γ2/30-09-2014 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 2660) και την με αρ. πρωτ. 171868/Γ2/22-10-2014 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 2987) και
-για τη Β΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και τη Γ΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου έχει καθοριστεί με την αρ. πρωτ. 171867/Γ2/22-10-2014 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 2937).



Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Τζόγος και μαθηματικά, αιώνιοι δεσμοί!

Τζόγος και μαθηματικά, αιώνιοι δεσμοί!

Μπορούμε άραγε να χρησιμοποιήσουμε επωφελώς τις πιθανότητες για να πλουτίσουμε; Πολλοί 
συνάνθρωποί μας το πιστεύουν ακράδαντα και ρισκάρουν τεράστια ποσά, όμως η επιστήμη 
των πιθανοτήτων το αποκλείει.
Κάποιος ισχυρίζεται ότι έχει ένα αλάθητο σύστημα 
για το 13άρι στο Προ-πό ή, τουλάχιστον, ότι πάντα 
βγάζει τα έξοδά του. 
Επίσης καταγράφει όλους τους τυχερούς αριθμούς
 που έχουν βγει από τότε που επινοήθηκε το Λόττο 
και κατόπιν επεξεργάζεται τα δεδομένα στον 
υπολογιστή. Είναι ο επονομαζόμενος επιστήμονας τζογαδόρος. Δυστυχώς, όμως, στη συμπεριφορά 
του δεν υπάρχει τίποτα το επιστημονικό και οι 
πεποιθήσεις του διαψεύδονται από τη θεωρία 
στην οποία υποτίθεται ότι βασίζονται: το Λογισμό των Πιθανοτήτων. Παρακάτω παραθέτονται τα 5 σοβαρότερα λάθη που κάνουνε οι επιστήμονες τζογαδόροι.

1ο ΛΑΘΟΣ: ΤΩΡΑ ΘΑ ΕΡΘΕΙ
Πρόκειται για λάθος που αφορά όλα τα παιχνίδια πρόγνωσης –Λόττο, Προ-πό αλλά και τη ρουλέτα– και συνίσταται στο να πιστεύει κάποιος ότι οι αριθμοί που έχουν καιρό να βγουν έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες. 


Ο παίκτης πιστεύει ότι χρησιμοποιεί το λεγόμενο «Νόμο των Μεγάλων Αριθμών», ο οποίος υπάρχει πράγματι και έχει μεγάλη μαθηματική αξία. Όμως ο ήρωάς μας τον εφαρμόζει με λάθος τρόπο και σε λάθος αντικείμενο. Για να καταλάβουμε που βρίσκεται το λάθος, ας πάρουμε το στρίψιμο ενός νομίσματος.
Είναι προφανές ότι οι πιθανότητες να βγει κορόνα ή γράμματα είναι μία προς δύο, που ισοδυναμεί με το 50%. Αν όμως ρίξουμε δέκα φορές το νόμισμα πολύ δύσκολα θα πάρουμε ακριβώς το 50%. Αν όμως αυξήσουμε αρκετά τον αριθμό των δοκιμών, θα παρατηρήσουμε ότι η συχνότητα –δηλαδή το πηλίκο των θετικών αποτελεσμάτων προς το σύνολο των δοκιμών– πλησιάζει τη θεωρητική πιθανότητα. 
Που λοιπόν σφάλει ο παίκτης; Στο ότι παρερμηνεύει τη φράση «με την αύξηση του αριθμού των δοκιμών», συγχέοντάς τη με τη φράση «μετά από ένα μεγάλο αριθμό δοκιμών». Πράγματι, οι δύο φράσεις δεν έχουν καθόλου την ίδια σημασία. Αν, για παράδειγμα, βγει εννέα φορές στη σειρά κορόνα, τη δέκατη φορά θα θεωρηθεί σωστό από τον ήρωά μας, ότι πιο πιθανό είναι να βγουν γράμματα. Όμως, ο νόμος των μεγάλων αριθμών δεν λέει ότι οι πιθανότητες εξισορροπούνται μετά από ένα μεγάλο αριθμό δοκιμών. Το γεγονός ότι βγήκε επί εννέα συνεχείς φορές κορόνα, είναι ένα βεβαιωμένο γεγονός, επομένως η πιθανότητά του είναι 100%. Αυτό σημαίνει ότι εν έχει νόημα να χρησιμοποιούμε αυτή τη πληροφορία για τις μετέπειτα στατιστικές μας προβλέψεις.

2ο ΛΑΘΟΣ: Ο ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Το δεύτερο λάθος είναι το ακριβώς αντίθετο του πρώτου. Πολλοί παίκτες πιστεύουν ότι αν ένας αριθμός κληρώθηκε συχνά στο παρελθόν, έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να ξαναβγεί στο μέλλον. Συχνά μάλιστα οι παίκτες κάνουν και τα δύο λάθη συγχρόνως, χωρίς να αντιλαμβάνονται την αντίφαση. 
Αλλά ας επιστρέψουμε στο παράδειγμα με το νόμισμα. Αν το στρίψιμο του νομίσματος έχει βγάλει εννέα φορές κορόνα, ο παίκτης σκέφτεται ως εξής: «Γιατί πρέπει να στοιχηματίσω στα γράμματα, αφού αποδεδειγμένα δεν βγαίνουν; Θα ήταν σαν να στοιχημάτιζα σε ένα κουτσό άλογο!». Στη προκειμένη περίπτωση το λάθος έγκειται στο να υποθέτει κάποιος ότι το νόμισμα «έχει την τάση» να πέφτει από τη μία όψη και όχι από την άλλη. Αλλά και εδώ, όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, η εκτίμηση της συχνότητας του συμβάντος στηρίζεται σε γεγονότα που έχουν ήδη συμβεί και είναι βεβαιωμένα, σε καμιά όμως περίπτωση δεν μπορούν να επηρεάσουν την πιθανότητα των μελλοντικών συμβάντων. 
Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να προσθέσουμε ότι ο συλλογισμός του παίκτη θα μπορούσε να είναι σωστός αν το νόμισμα ή τροχός της ρουλέτας ήταν «φτιαγμένα» ή ελαττωματικά. Σ’ αυτή τη περίπτωση ο παίκτης θα είχε δίκιο να ποντάρει στο νούμερο που βγαίνει συχνότερα!

3ο ΛΑΘΟΣ: ΠΑΡΑ ΤΡΙΧΑ ΚΕΡΔΙΣΑ
Μια συνήθης κατηγορία εσφαλμένων εκτιμήσεων δημιουργείται από το γεγονός ότι ο λογισμός των πιθανοτήτων μπορεί να είναι αντιδιαισθητικός. Συχνά ο παίκτης δεν έχει ιδέα για το ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες νίκης σε σχέση με το ρίσκο και τα έξοδα. Το πλέον συνηθισμένο λάθος όσων μόλις έχασαν είναι να υπολογίσουν το πόσο κοντά στη νίκη έφτασαν. 
Η πρόταση «Σχεδόν κέρδισα ένα δις» είναι αληθής αν κάποιος κερδίσει 999 εκατομμύρια, αλλά δεν είναι όταν ο αριθμός του λαχείου του διαφέρει κατά ένα και μόνο αριθμό από εκείνον που κληρώθηκε! Ανάλογο λάθος κάνουν όσοι σκέφτονται «Έπιασα 3άρι στο Λόττο, ήμουν ακριβώς στη μέση για το εξάρι». Αν ποντάραμε στο τέσσερα και βγήκε το πέντε, δεν πλησιάσαμε καθόλου στη νίκη, απλώς χάσαμε και τίποτα περισσότερο.
Ίσως ακούγεται κοινότυπο, αλλά κάθε αριθμός διαφορετικός από τον τυχερό είναι τόσο λάθος όσο και οι υπόλοιποι. Μπορεί λοιπόν η κλήρωση να βγάλει το μπαλάκι με το νούμερο πέντε, ενώ ο λαχνός που είχαμε επιλέξει είχε το νούμερο τέσσερα. Σε καμία περίπτωση δε μπορούμε να πούμε: «Φτου… Παρά τρίχα!». Έτσι όποιος πετύχει τρεις στους έξι αριθμούς στο Λόττο δε μπορεί να πει ότι κέρδισε κατά το ήμισυ.

4ο ΛΑΘΟΣ: ΟΙ ΑΝΩΜΑΛΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ
Είναι το λάθος που κάνουν συχνά εκείνοι που παίζουν με συστήματα. Νομίζουν ότι ορισμένοι συνδυασμοί αριθμών είναι απίθανοι. Για παράδειγμα, στο Λόττο εξάδες από αριθμούς ο ένας δίπλα στον άλλον (π.χ. 15,16,17,18,19,20) ή τέσσερα διπλά σε μία στήλη του Προ-πό. Ακολουθώντας αυτή την τακτική, εξαλείφουν από το ποντάρισμα όλους τους συνδυασμούς που ανήκουν στις ολιγάριθμες κατηγορίες που ονομάζονται «ανώμαλοι» συνδυασμοί. 
Και σ’ αυτή την περίπτωση ο συλλογισμός τους είναι ουσιαστικά λανθασμένος. Συγχέουν το συνδυασμό που ποντάρουν με την κατηγορία ή το σύνολο των συνδυασμών που της μοιάζουν. Στην πραγματικότητα, κάθε ένας συνδυασμός έχει την ίδια ακριβώς πιθανότητα να βγει όπως όλοι οι άλλοι.

5ο ΛΑΘΟΣ: ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Αυτό που περιγράψαμε στο τέταρτο λάθος είναι ένα τυπικό σφάλμα που κάνουν όσοι παίζουν με συστήματα. Το περίεργο όμως είναι ότι και η ίδια η έννοια του συστήματος δεν είναι αρκετά ακριβής. Τουλάχιστον αυτό ισχύει αν πιστεύει κάποιος ότι, παίζοντας ένα σύστημα, το κόστος πέφτει και οι πιθανότητες επιτυχίας αυξάνονται συγκριτικά με το τυχαίο ποντάρισμα. Στην πραγματικότητα, από την άποψη των πιθανοτήτων είναι ακριβώς το ίδιο όταν παίζουμε στο Λόττο είκοσι ζυγούς αριθμούς στην τύχη ή όταν φτιάχνουμε με διάφορες στατιστικές στρατηγικές ένα περίπλοκο σύστημα που τελικά θα αποτελείται από είκοσι ζυγούς. 
Το λάθος οφείλεται σε έναν συνδυασμό των τριών προηγούμενων σφαλμάτων. Οφείλουμε όμως να προσθέσουμε ότι τα συστήματα είναι χρήσιμα στα παιχνίδια πρόγνωσης, όπου όλοι οι συνδυασμοί δεν είναι εξίσου πιθανοί. 
Για παράδειγμα, στο Προ-πό ένα σύστημα μπορεί να σχεδιαστεί ώστε ν’ αποφεύγονται στήλες που περιέχουν πολλά διπλά, βάση της εμπειρικής παρατήρησης ότι οι ομάδες νικούν λιγότερο εκτός έδρας παρά στην έδρα τους. Εξάλλου, συμπληρώνοντας πολλές στήλες ρισκάρουμε να παίξουμε άθελά μας δύο όμοιες!

ΔΙΑΙΣΘΗΣΗ Η΄ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ;
Ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο λογισμός των πιθανοτήτων στην καθημερινή μας ζωή, είναι ότι πολλές φορές αντιτίθεται στην κοινή λογική. Για παράδειγμα, κατόπιν έρευνας από μαθηματικούς της Ενωμένης Ευρώπης, γνωρίζατε ότι είναι έξι φορές πιο εύκολο να χτυπηθεί κάποιος από κεραυνό παρά να πετύχει εξάδα στο Λόττο;
Έτσι, όλα τα παραπάνω λάθη που αναφέρθηκαν, όσο και να αντιτίθενται στην διαίσθησή σας, αποδεικνύονται με μαθηματικά, βάση του Νόμου των Πιθανοτήτων. Οπότε, ούτε οι αριθμοί θυμούνται (λάθη 1ο και 2ο), ούτε τα συστήματα αυξάνουν τις πιθανότητες να κερδίσουμε και να μειώσουμε παράλληλα το κόστος (λάθη 4ο και 5ο). Απλά ένα σύστημα, στην καλύτερη περίπτωση, μας προφυλάσσει από το να παίξουμε δύο φορές την ίδια στήλη.
Εξάλλου, όλα αυτά περί συστημάτων και κοινής λογικής, δεν θα τα έχουν σκεφτεί οι δημιουργοί των παιχνιδιών; Δεν είναι καθόλου περίεργο, πως αν τα κέρδη ενός τραπεζιού του Μπλακτζάκ σε ένα καζίνο δεν αντιστοιχούν στις προβλεπόμενες πιθανότητες, η διεύθυνση ανακρίνει τους κρουπιέρηδες.
ΣυμπέρασμαΤο κέρδος είναι μαθηματικό. Ίσως θα έπρεπε να δούμε διαφορετικά τα τυχερά παιχνίδια, στα οποία παίρνουμε μέρος.


Εξεταστικό σύστημα-γέφυρα για εισαγωγή στα ΑΕΙ

Εξεταστικό σύστημα-γέφυρα για εισαγωγή στα ΑΕΙ

Πριν από την εφαρμογή των σαρωτικών αλλαγών που έχουν προαναγγελθεί
Εξεταστικό σύστημα-γέφυρα για εισαγωγή στα ΑΕΙ



«O κ. Σόιμπλε στην Ελλάδα δεν μπορεί να ρίξει κυβερνήσεις, ένα λάθος στις πανελλαδικές εξετάσεις όμως μπορεί...» έλεγε χαριτολογώντας στο «Βήμα» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, στη διεύθυνση των εξετάσεων για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Σε αναζήτηση εξεταστικού συστήματος-«γέφυρα» για την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά, πριν από την εφαρμογή των σαρωτικών αλλαγών που έχουν προαναγγελθεί, βρίσκεται η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν τις επόμενες ημέρες, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει επιλεγεί σύστημα με έξι επιστημονικά πεδία, τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο και κατ' επιλογήν ένα πέμπτο μάθημα το οποίο να «ανοίγει» ένα ακόμα επιστημονικό πεδίο.

Τους περιμένουν στη γωνία
Το θέμα ωστόσο προκαλεί πονοκεφάλους σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο καθώς οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν ετησίως το μεγάλο «στοίχημα» που μεταφέρεται από τις σχολικές τάξεις στα έδρανα του κοινοβουλίου, με πολιτικούς αλλά και επιστημονικές ενώσεις να περιμένουν εναγωνίως το... στραβοπάτημα.
Εφέτος στο «τιμόνι» των πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκεται ο κ. Δημήτρης Χασάπης, πανεπιστημιακός, χωρίς σχετική εμπειρία στο ζήτημα, και κατά πολλούς με ιδιαίτερα οξύθυμο και δύσκολο χαρακτήρα. Ερωτηματικό δε προκαλεί το ότι για πρώτη φορά αναμένεται να συσταθεί στο υπουργείο Παιδείας θέση αναπληρωτή γενικού γραμματέα, την οποία αναμένεται να καταλάβει εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (δάσκαλος), ο οποίος σήμερα εκτελεί χρέη διευθυντή του πολιτικού γραφείου του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας κ. Τάσου Κουράκη.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν κάνει ήδη την απαραίτητη προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις (τετράδια υποψηφίων, προμήθεια υλικού κ.τ.λ.) που αναμένεται να αρχίσουν και εφέτος γύρω στις 20 Μαΐου.
Το νέο εξεταστικό σύστημα αποτελεί σε κάθε περίπτωση έναν μεγάλο «πονοκέφαλο» για το υπουργείο Παιδείας καθώς κάθε αλλαγή μεταφράζεται και σε αλλαγές του ωρολογίου προγράμματος της τελευταίας τάξης και των αναλυτικών προγραμμάτων. Με δεδομένο μάλιστα ότι νέα βιβλία δεν θα υπάρξουν, οι όποιες αναδιατάξεις της ύλης θα διδαχθούν από τα υπάρχοντα βιβλία με την «επιτυχημένη» μέθοδο της... κοπτοραπτικής. Σε ορισμένα μαθήματα όπως τα Λατινικά και τη Χημεία θα υπάρξουν συνοπτικές και πρόχειρες εκδόσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).


Τα δύο σενάρια
Δύο είναι τα σενάρια που μελετώνται για το εξεταστικό σύστημα, με επικρατέστερο ως σήμερα το πρώτο:
1ο σενάριο: Εξι επιστημονικά πεδία, τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο και κατ' επιλογήν ένα πέμπτο μάθημα το οποίο να «ανοίγει» την είσοδο σε σχολές από ένα ακόμα επιστημονικό πεδίο. Με τον τρόπο αυτόν οι Προσανατολισμοί στη Γ' Λυκείου θα παραμείνουν τρεις (Ανθρωπιστικών, Θετικών και Οικονομικών-Κοινωνικών Σπουδών), όπως άλλωστε προβλέπεται από τον ισχύοντα νόμο του «Νέου Λυκείου». Το σενάριο αυτό είναι το πιθανότερο και μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογική εξέλιξη της μεταρρύθμισης που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2013. Οι δυσκολίες έγκεινται στο γεγονός ότι θα πρέπει τα 450 τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να αναδιαταχθούν στα έξι επιστημονικά πεδία και να δηλώσουν το μάθημα της αυξημένης βαρύτητας.
2ο σενάριο: Το δεύτερο σενάριο το οποίο εισηγούνται ορισμένοι στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι να παραμείνει το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων και για τα επόμενα δύο χρόνια. Με το σενάριο αυτό θα αποφευχθεί η επώδυνη και επικίνδυνη αναδιάταξη των επιστημονικών πεδίων καθώς και ο μεγάλος πονοκέφαλος της αναδιάταξης των στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών.
Στην περίπτωση αυτή πάντως οι εισηγήσεις επιζητούν τα ακόλουθα:
  • Την κατάργηση της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Ι, η οποία συγκεντρώνει κάθε χρόνο ελάχιστο αριθμό υποψηφίων.
  • Τη μείωση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων σε πέντε από έξι. Οι προτάσεις μάλιστα αναφέρουν χαρακτηριστικά την από κοινού εξέταση της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, τη συνεξέταση της Βιολογίας της Γενικής Παιδείας με τη Βιολογία της Κατεύθυνσης για τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης, τη συνεξέταση των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας με το μάθημα των Αρχών της Διοίκησης κ.ά.
Με το δεύτερο σενάριο, όπως γίνεται ευκόλως αντιληπτό, παραμένουν οι κατευθύνσεις στη Γ' Λυκείου ως έχουν και καμία αναδιάταξη των επιστημονικών πεδίων δεν θα επέλθει.




Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

Τ. Κουράκης: «Εντός του μήνα το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση»

Τ. Κουράκης: «Εντός του μήνα το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση» 



Την διαβεβαίωση πως το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση θα κατατεθεί εντός του μήνα στη Βουλή, έδωσε, μιλώντας στο Κόκκινο, ο Αναπληρωτής υπουργός παιδείας Τάσος Κουράκης, ο οποίος απάντησε σε μια σειρά ερωτημάτων των ακροατών του σταθμού.

Ο Τ. Κουράκης σχολίασε πολιτικά τις πιέσεις που δέχεται η χώρα ενόψει του Eurogroup της Δευτέρας: "Αναμενόμενες, είμαι προετοιμασμένος πολιτικά και ψυχολογικά για ακόμη περισσότερες πιέσεις , είναι μια μάχη,αλλά είναι ελπιδοφόρο ότι ο ελληνικός λαός μας στηρίζει".
Στη συνέχεια απαντώντας σε ερωτήματα ακροατών, είπε:

  • Εντός του μήνα το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία, που περιλαμβάνει κι όλα τα επείγοντα ζητήματα
  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, η οποία μπορεί να παραμείνει συμβουλευτικά
  • Δεν θα συνυπολογίζεται ο βαθμός προαγωγής των μαθητών στην Α' και Β' Λυκείου, στον βαθμό εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • Επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος 9,5
  • Θα ελαφρώσει η ύλη της Β και Γ Λυκείου, ενώ θα υπάρχει και μικρή αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα
  • Για τους αναπληρωτές: θα εξαντλήσουμε τον κατάλογο των επιτυχάντων του ΑΣΕΠ το 2008, όπως κι εκείνους που έχουν γυρίσει τα τελευταία χρόνια όλη την Ελλάδα. Από κει και πέρα, μετά από διαβούλευση, θα γίνουν αλλαγές ως προς τα κριτήρια
  • Για τα ιδιωτικά σχολεία: θα ξαναγυρίσουν στο υπουργείο Παιδείας στο ειδικό τμήμα που θα γίνει στο υπουργείο, και θα αποκατασταθεί το ζήτημα των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Αυτό προωθείται από το υπουργείο Εργασίας και μπορεί να κατατεθεί και πριν το πολυνομοσχέδιο.
  • Για τα Πειραματικά και πρότυπα:
Αλλάζουμε τον τρόπο εισαγωγής στα Πειραματικά, εκεί όπου δοκιμάζονται εκπαιδευτικές μέθοδο,ι ώστε να μπορούν μετά να διαχυθούν σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, κι εκπαιδεύονται οι νέοι σπουδαστές και φοιτητές. Δεν καταργούνται τα Πειραματικά, διαχωρίζονται από τα Πρότυπα. Ο τρόπος εισαγωγής θα γίνεται με κλήρωση τον Μάιο - Ιούνιο.
Στα 5 ιστορικά πρότυπα ο τρόπος εισαγωγής για φέτος να γίνει με διαδικασία που το λόγο θα έχει το σχολικό συμβούλιο, οι απόφοιτοι, ο σύλλογος διδασκόντων που θα γνωμοδοτούν στην επιστημονική επιτροπή.
  • Για την κατάργηση ειδικοτήτων της τεχνικής εκπαίδευσης και τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς: επανασύσταση όλων των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν προβλέπεται το Σεπτέμβριο στο πολυνομοσχέδιο, αλλά και επαναφορά όλων των διαθεσίμων εκπαιδευτικών, εφόσον το θέλουν,στα σχολεία. Συν 80 εκπαιδευτικοί που είχαν απολυθεί. Περιλαμβάνονται και οι σχολικοί φύλακες. Ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή να γίνει ταχύτατα η διαδικασία.
  • Για τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών: αυτή είναι η στόχευση, οι αναπληρωτές θα χρησιμοποιούνται όλη τη χρονιά με πλήρες ωράριο μόνο όταν υπάρχουν διαδικασίες αναπλήρωσης. Ηδη έχουμε προσλάβει 486 αναπληρωτές και προχωρούμε σε μια ΚΥΑ για την πρόσληψη 500 για την πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία και προσπαθούμε να δούμε από τους 15000 που είναι στη δικαιοδοσία του κ. Κατρούγκαλου, πόσοι αναλογούν στο υπουργείο Παιδείας.
  • Για την περιβαλλοντική εκπαίδευση και αγωγή υγείας είναι βασικά στοιχεία γενικής παιδείας και θα πρέπει να γίνονται σε όλα τα σχολεία, όχι μόνο σε κάποια.
  • 21 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα κατά του φασισμού και του ρατσισμού, ετοιμάζουμε εγκύκλιο προς τα σχολεία, να γίνει μία συζήτηση ώστε να ενισχυθεί η ιστορική μνήμη, να μπορέσουν τα παιδιά να εξοπλιστούν ώστε να μη ξαναζήσουμε τέτοια φαινόμενα.
  • Σήμερα άρχισε η διαδικασία πληρωμής των 3/4 των οφειλόμενων στους 14000 αναπληρωτές και τα υπόλοιπα την Δευτέρα